Jótállási szabályok háztartási készülékekre 2021
Fogyasztói szemszögből jótállási szabályok 2021
Mennyi jótállás, garancia van a készülékekre, mit kell a vásárlónak tudnia.
2021. januártól megváltoztak a jótállási szabályok.
A tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási követelmények 2021. január 01-től megújultak. A szabályai több új elemet tartalmaznak a korábbi rendelkezésekhez képest.
A változások közötti különbségek tartalmazzák:
- a jótállás időtartamára a javítás idejére vonatkozó előírásokat,
- tájékoztatási kötelezettségeket,
- de érintik a csomagolás meglétének szükségességét,
- és az elektronikus jótállási jegyet is.
A legfontosabb újdonság a vételár függvényében változó sávos jótállási idő!
A garancia, mint jogi szakkifejezés nem létezik a magyar jogszabályokban. Ez a köznyelvben használt kifejezés jogi megfelelője a jótállás.
A jótállás lényege hogy a jótállás időtartama alatt felmerülő termék hiba vagy egyéb minőségi kifogás esetén, a jótállásra kötelezett (vagyis az eladó) köteles a terméket javítani vagy kicserélni. Amennyiben az eladó ezekre nem képes akkor a vásárló árleszállítás kérhet, vagy a terméket a jótállásra kötelezett költségén javítathatja, vagy elállhat a szerződéstől.
A tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási idő sávosan alakul:
A 10.000 Ft-ot elérő, de 100.000 Ft-ot meg nem meghaladó eladás ár esetén 1 év jótállási idő!
A 100.000 Ft-ot meghaladó, de a 250.000 Ft-ot még nem elérő ár esetén 2 év a jótállási idő!
250000 Ft eladási ár felett 3 év a jótállási idő!
Jó tanácsa a vásárlóhoz:
A vételárhoz igazított jótállási idő egyben azt is jelenti, hogy adott termék típusra vonatkozó jótállási idő változhat attól függően, hogy ténylegesen mennyiért került eladásra a termék. Például egy 105.000 Ft-os készülékre 2 év a jótállási idő vonatkozik. Igen ám, de ha ugyanaz a termék egy akcióban csak 95.000 Ft-ba kerül, akkor csak 1 év jótállás jár hozzá.
Ebben az esetben megfontolandó a vásárlónak hogy néhány 1000 Ft-tal magasabb vételár ért vásárolja meg a készüléket, a hosszabb jótállási időért!
Természetesen az előírtnál hosszabb jótállási idővel élhet az eladó, vagy gyártó, így érdemes ezen akciókat figyelnie!
Javítási határidők, csere, elállás
A javítás befejezésére törekedni kell 15 napon belül, de ha a javítási idő mégis meghaladja a 15 napot, lehet elektronikus úton is értesíteni a vásárlót, amennyiben ehhez a fogyasztó előzetesen hozzájárult. A javításra tovább is 30 nap áll rendelkezésre.
Amennyiben ez alatt nem történik meg akkor a vásárló dönthet úgy,
- megvárja javítás végét, vagy
- 8 napon belül ki kell cserélni a készüléket. Amennyiben a csere nem lehetséges a vevő elállhat és ebben az esetben 8 napon belül vissza kell téríteni számára a számlán szereplő vételár összegét.
Amennyiben a hiba nem javítható a készüléket 8 napon belül cserélni kell. Ha a csere nem lehetséges a vevő elállhat, és ebben az esetben 8 napon belül vissza kell téríteni számára a számlán szereplő vételár összegét.
Amennyiben egy adott éven belül a termék három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik, akkor
- a vásárló kérheti a 4. javítást is, vagy
- az eladó köteles 8 napon belül kicserélni a készüléket, ha erre nincs lehetőség 8 napon belül visszatéríteni a vételárat a vásárló számára, vagy
- a vásárló kérheti a vételár csökkentését.
A vásárlónak joga van máshol javítatnia a készüléket.
Hol érvényesítse a jótállást?
A vásárló dönti el, hogy hova fordul a jótállási igényével. A kijavítás iránti igényével a vásárló az eladó kívül közvetlenül a jótállási jegyen feltüntetett javító szolgálathoz is fordulhat. Amennyiben a vásárló közvetlenül a szervizhez fordul érdemes a pontosan kitöltött jótállási jegy mellett a számlát és magával vinnie, ugyanis ezzel tudja igazolni hogy ő a fogyasztó, illetve ez tartalmazza a jótállási idő alapját jelentő vételárat is.
Fontos tudnia, hogy a rögzített berendezéseknél a jótállási igény érvényesítéséhez nem kell a készüléket a szervizbe vinni, mert helyszínre kiszállnak.
E-jótállási jegyű
Az új szabályozás értelmében az eladónak a jótállási jegy elektronikus úton történő biztosítására is módja van. Ez lehet e-mail vagy letölthető dokumentum, de akár számla is, ha az megfelel a jótállási jegyre vonatkozó előírásoknak.
Az új szabályozás értelmében nem kell megőrizni a csomagolást
A termék kijavítás esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a terméket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.
Ki nem minősül fogyasztónak?
Fogyasztó a magánszemély.
Amennyiben a vásárló nem minősül fogyasztónak, tehát egyéni vállalkozó, gazdasági társaság, jogi személyek, jogi személyiség nélküli szervezetek, társasházak, kötelező jótállást a törvény nem ír elő!
Azonban például a Whirlpool mégis biztost 1 év jótállási időt a Magyarországon általunk forgalomba hozott gépekre.
Nézze meg a Whirlpool.onlinemarkaboltok kínálatát >>>
Böngésszen az onlineMárkaboltok magas minőségű háztartási készülékeit >>>
Tudjon meg többet a háztartási gépekről!
Közel 700 cikket olvashat a háztartási gépekről >>>
A legnagyobb forgalmú webáruházak 2021-ben. Hol vásároljon, miért fontos ez Önnek!
10 tény ami fontos Önnek, mielőtt vásárol!